Fotografowanie architektury sakralnej - szkolenie w Zagrodzie Magija
15.02.2009
Fotografowanie architektury sakralnej - pod takim tytułem odbyły się 12 lutego 2010, w
Zagrodzie Magija w Orelcu, kolejne warsztaty-szkolenie w ramach projektu "Turystyka bez
granic - wzmocnienie współpracy transgranicznej w turystyce w oparciu o zrównoważony
rozwój środowiska" organizowanego przez Pro Carpatię i Fundację Bieszczadzką.
Koordynatorem projektu jest Grzegorz Sitko. Szkolenie prowadził fotoreporter Gazety, autor
wielu albumów (m.in. Bieszczady) - Waldemar Sosnowski.
Turystyka bez granic - wzmocnienie współpracy transgranicznej w turystyce w oparciu o
zrównoważony rozwój środowiska
Wbrew pozorom fotografowanie architektury nie należy do rzeczy prostych. Tysiące takich
samych ujęć tego samego obiektu (zależnie od jego popularności), którymi zalany jest m.in.
internet powoduje, że dla odbiorcy zdjęcia są na ogół nudne i nieciekawe. W. Sosnowski
zachęcał podczas szkolenia do zabawy fotografią,
szukania ciekawych, nietypowych kompozycji oraz fotografowania architektonicznych detali.
Wszystko to z wykorzystaniem kilku podstawowych zasad, których należy się trzymać
fotografując bryły - a do nich właśnie zaliczają się wszelkiego rodzaju budowle sakralne,
zarówno cerkwie i kościoły, jak i kapliczki, krzyże czy nagrobki.
Ważnym i jednym z kluczowych elementów podczas fotografowania jest wykorzystanie światła.
Od jego ilości i położenia względem obiektu w dużej mierze zależy końcowy sukces. Zdjęcie
bryły, celem jej wyeksponowania powinno zawierać światłocień, który sprawia że obiekt nie
wydaje się płaski. Na podstawie przykładowych zdjęć uczestnicy szkolenia mogli zapoznać
się z różnymi sposobami wykorzystania światła - zarówno zastanego jak i sztucznego.
W dalszej części szkolenia omawiane były techniki fotografowania z wykorzystaniem różnej
głębi ostrości, maskowania nieciekawych obiektów wchodzących w kadr oraz tego jak bardzo
istotne jest zwracanie uwagi na to by zdjęcie było proste, tj. nasz obiekt nie przewracał
się w żadną stronę, co potrafi zepsuć niejedno ujęcie.
Waldemar Sosnowski rozpoczyna szkolenie
foto: P. Szechyński
Kolejnym elementem, na który W. Sosnowski polecał zwracać uwagę jest pora dnia (światło)
oraz miejsce w jakim znajduje się fotografujący - wskazane jest aby aparat znajdował się
na środku obiektu, budynków nie fotografujemy z tzw. perspektywy żabiej, za wyjątkiem
sytuacji kiedy jest to efekt zamierzony. W przeciwnym wypadku, przy jednoczesnym
stosowaniu szerszych obiektywów występuje niepożądane zjawisko "walących się linii" (np.
zbieżne krawędzie budynku), szczególnie wyraźne przy stosowaniu obiektywów szerokokątnych,
które do fotografii architektury nie są z tego względu polecane.
Podczas szkolenia omówiono jeszcze kilka innych technik związanych z fotografią brył,
które powinny okazać się bardzo pomocne dla jego uczestników. Dwa kolejne dni kursanci
poświęcili na wyjazd w Bieszczady słowackie (Bukovskie Vrchy), celem wypróbowania rad i
wskazówek Waldemara Sosnowskiego w praktyce.
Podczas szkolenia
foto: P. Szechyński
Podczas szkolenia
foto: P. Szechyński
Podczas szkolenia, w środku G. Sitko - koordynator projektu
foto: P. Szechyński
Podczas szkolenia
foto: P. Szechyński
Podczas szkolenia
foto: P. Szechyński
Serwis nasz i współpracujący z nami reklamodawcy
zbierają i przechowują tzw.
pliki cookies zarówno do np. statystyk,
jak i w celach reklamowych. Korzystając z naszych stron bez zmiany ustawien przegladarki będą one zapisane w pamięci urządzenia.
Przeglądając nasz serwis
ZGADZASZ się na wykorzystywanie tych plików. Szczegółowe informacje na temat cookies
znajdują się w naszej
Polityce prywatności
© Twoje Bieszczady 2001-2024