» Warto zobaczyć | Ekomuzeum "Hołe"
Historia oraz dziedzictwo kulturowe Dźwiniacza Dolnego i innych
miejscowości na Szlaku Ekomuzeum "Hołe"
Opracował na podstawie zebranych materiałów Roman Glapiak
Wstęp
Zachowanie oraz udostępnienie dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego polskiej wsi
może się przyczynić do uatrakcyjnienia miejscowości bądź regionu. Kultura miejscowej
ludności, wyrażająca się w elementach życia codziennego, zwyczajach, tradycjach,
legendach czy religiach jest czymś oryginalnym, niepowtarzalnym, będąc coraz częściej
bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na decyzje wyboru konkretnego regionu jako miejsca
wypoczynku. Dlatego istotnego znaczenia nabierają formy ochrony dziedzictwa kulturowego
oraz sposoby jego prezentacji przez społeczność lokalną. Dziedzictwo kulturowe to z
jednej strony zwyczaje, sztuka i rzemiosło ukształtowane przez ludność miejscową,
tańce, wyroby sztuki ludowej, stroje i inne przedmioty codziennego użytku, miejscowe
imprezy jak festiwale, lub inne okazjonalne uroczystości, z drugiej elementy
odzwierciedlające życie codzienne regionu i jego tradycje, także kulinarne.
Praktycznie każda wieś - bez wyjątku - może przedstawić coś ciekawego, oryginalnego,
charakterystycznego tylko dla niej samej.
Bardzo ważnym obok dziedzictwa kulturowego jest także dziedzictwo naturalne, gdyż
nawet najpiękniejsze dzieła kultury nie są atrakcyjne, gdy znajdują się, szczególnie
na obszarach wiejskich, w nieciekawym otoczeniu. Wszystkie opisane tutaj wsie oprócz
części Łodyny znajdują się w Parku Krajobrazowym Gór Słonnych.
Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich to nie tylko ochrona ożywionej i nieożywionej
przyrody (lasów, jezior, rzek, powietrza, gleby, krajobrazów), ale także zachowanie
stosunków międzyludzkich, które kształtują kulturę regionu, jakże odmienną w różnych
częściach Polski. Często jest to wracanie do korzeni, jednak zdarza się i tak, że tę
specyfikę kulturową trzeba na nowo odtwarzać - i tu istotną rolę przypisuje się
animatorom kultury danej społeczności wiejskiej, co daje szansę odbudowy autentycznej
wspólnoty wiejskiej - jakże istotnej w przypadku, gdy wieś pragnie zaistnieć.
Mapka ekomuzeum
Dlatego w ostatnim czasie w Polsce powstają ekomuzea, krótko mówiąc "ekomuzeum to
muzeum bez murów, w przestrzeni, skupiające na swoim szlaku walory kulturowe,
przyrodnicze i architekturę". W oparciu o te zasady powstał 28km szlak Ekomuzeum
"Hołe", biegnący przez 6 miejscowości: Dźwiniacz Dolny, Łodyna, Leszczowate, Brelików,
Wańkowa i Serednica oraz 2 miejsca po wsiach: Romanowa Wola i Maćkowa Wola, które jak
wiele innych w Bieszczadach przestały istnieć w wyniku przesiedleń w ramach Akcji
"Wisła" po II Wojnie Światowej.
Dźwiniacz Dolny (ok. 510 m n.p.m.)
To wieś leżąca w Parku Krajobrazowym Gór Słonnych, malowniczo położona nad potokiem
Dźwiniacz w rozległej górskiej kotlinie otoczonej pasmem Ostrego Działu (623 m n.p.m.)
i wzgórzami odnóg pasma Chwaniowa. Posiada 7 gospodarstw agroturystycznych, sklep,
połączenie PKS z Ustrzykami Dolnymi. Przez miejscowość przebiega międzynarodowy szlak
rowerowy R-61 "Greenwey Karpaty Wschodnie" (z Moraw przez Słowację na Ukrainę).
W Dźwiniaczu Dolnym
(foto: P. Szechyński)
Wieś w roku 1538 założył na prawie wołoskim Piotr Kmita na terenach królewskich.
Lokacji tej dokonał bezprawnie wykorzystując piastowane stanowiska starosty
przemyskiego i marszałka wielkiego koronnego. W ten sam sposób założył Wolę Maćkową,
Strwiążyk i Równię. Zasadźcą Dźwiniacza był Tymko, syn kmiecia z pobliskiej Serednicy.
W chwili lokowania wsi część łanów była już wykarczowana. Fakt ten sugeruje istnienie
osady jeszcze przed wydaniem przywileju lokacyjnego. Kmita odkupił to kniaziostwo od
Tymka, ale niebawem zmarł nie zapłaciwszy całej sumy. Wdowa Barbara Kmitówna chcąc
wynagrodzić Tymkowi straty pozwoliła mu założyć na prawie wołoskim z 18-letnią wolnizną
nową wieś o nazwie Roztoka między Serednicą a Dźwiniaczem. Z czasem ustaliła się nowa
jej nazwa Romanowa Wola. Z aktu podziału dóbr Kmitów w roku 1580, między spadkobierców
dowiadujemy się, iż w Dźwiniaczu istniał wtedy folwark, (jeden z siedmiu w dobrach
Kmitów nad górnym Sanem).
Źródła historyczne wzmiankują istnienie we wsi "fortalitium" tj. ufortyfikowanego
jeszcze w II połowie XVI wieku dworu obronnego. Do dziś zachowały się po nim fragmenty
ziemnych obwałowań z końca XVI wieku, oraz resztki fosy. Całość zajmuje powierzchnię 75
x 140 m. Po Kmitach w XVII wieś z rezydencją przejęli Ossolińscy, a następnie Turscy i
w XIX w. Rossowscy. Z samego dworu pozostały jedynie resztki fundamentów i piwnic.
Po najeździe tatarskim w roku 1672 we wsi stanowiącej własność Ossolińskich ocalało 6
domów. W roku 1880 zbudowano tutaj drewnianą cerkiew greckokatolicką p.w. św. Paraskewy,
którą rozebrano w roku 1952. Ciekawostką choć niechlubną jest fakt, iż z rozebranej
cerkwi wybudowano budynki gospodarcze na potrzeby Rolniczej Spółdzielni w sąsiedniej
Łodynie, zasiedlonej przez przesiedleńców z Sokala (obecnie Ukraina) w ramach akcji HT.
Ludność Dźwiniacza Dolnego wysiedlono 12 maja 1946 roku, ponieważ przez wieś
przebiegała granica pomiędzy Polską Ludową a ZSRR. Mieszkańcy Dźwiniacza Dolnego przed
wysiedleniem zakopali dzwony cerkiewne na terenie Romanowej Woli, które zostały
odkopane w roku 1993 i zostały zamontowane na dzwonnicy przy cerkwi w Ustrzykach
Dolnych.
Wskutek wysiedleń nie zachowała się do dziś stara zabudowa wsi, która wg spisy z roku
1939 liczyła 119 domostw oraz 970 mieszkańców różnej narodowości, w tym Polacy, Rusini
i Żydzi.
Wieś na nowo została zasiedlona osadnikami z lubelszczyzny i zamojszczyzny, którym
nadawano po 10 ha pola, oraz udzielono kredytów na budowę. Pierwszy dom wybudowano w
1959 roku, niestety ostry górski klimat i nieurodzajna gleba doprowadziła do
opuszczenia wioski przez pierwszych osadników, lecz w ich miejsce przyjechali inni z
różnych stron Polski. Dziś wieś liczy 236 mieszkańców oraz 47 domów.
Przez wieś przebiega turystyczny, pieszy szlak niebieski. Na teren Parku Krajobrazowego
wkracza od strony Ustrzyk Dolnych, biegnie przez resztki fortyfikacji ziemnych na Górę
Brańcową - Góry Truszowskie - Górę Na Opalonym - Arłamów - Kalwarię Pacławską i dalej
wchodzi na teren Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego.
Jak wcześniej wspomniano przez wieś biegnie Szlak Ekomuzeum "Hołe". Tutaj też
odnaleziono i opisano najwięcej miejsc i obiektów posiadających walory przyrodnicze,
kulturowe i historyczne, które po kolei zostaną opisane przy każdej z miejscowości.
Ścieżka dydaktyczno - przyrodnicza "Ostrym Działem do Rezerwatu - Cisy w Serednicy"
Wykorzystując walory przyrodnicze Parku Krajobrazowego Gór Słonnych, chcemy
zaprezentować mieszkańcom i nie tylko, nową formę poznawania dziedzictwa przyrodniczo -
kulturowego. Nowo powstała ścieżka będzie dobrym instrumentem oddziaływania
wychowawczego w zakresie edukacji przyrodniczej i historycznej. Zlokalizowanie ścieżki
prowadzącej do rezerwatu "Cisy w Serednicy", w miejscu, gdzie występuje dział wód
(potoki z Ostrego Działy spływają do Strwiąża, a dalej poprzez Dniestr do Morza
Czarnego ), jest wspaniałym miejscem do przedstawienia bogatej historii tych terenów,
gdzie przez tyle wieków przenikające się kultury różnych narodów współtworzyły dzieje
tych ziem.
Ścieżka dydaktyczno-przyrodnicza "Ostrym Działem do Rezerwatu - Cisy w Serednicy",
składa się z 5 przystanków:
- 1. Stanowisko storczyka - gatunku objętego ścisłą ochroną;
- 2. Stanowisko olchy kosej - gat. pod ścisłą ochroną i rzadki na tym terenie;
- 3. Punkt widokowy;
- 4. Stanowisko buczyny karpackiej;
- 5. Rezerwat "Cisy w Serednicy";
I przystanek.
Stanowisko storczyka (Orchis)
Osobliwością tej łąki jest stanowisko storczyka o pięknych purpurowych kwiatostanach -
gatunku objętego ścisłą ochroną gatunkową. Należy do rodziny storczykowatych, która
liczy około 750 rodzajów i 25 tys. gatunków. Storczyki występują głównie w klimacie
tropikalnym Afryki, Ameryki i Azji. Znane są też gatunki rosnące w klimacie
umiarkowanym, nieliczne żyją na pustyniach lub w rejonie arktycznej tundry. W Polsce
żyje około 50 gatunków, bez wyjątku objętych ochroną.
Wszystkie gatunki storczyka występujące w Polsce objęte są ścisłą ochroną gatunkową. Ze
względu na zagrożenie wyginięciem niektóre gatunki wpisane są do Polskiej Czerwonej
Księgi Roślin.
Wiosną na łące kwitną rzeżucha o bladoróżowych kwiatach, żółte jaskry, różowa firletka.
W lecie dominują trawy m. in. wyczyniec łąkowy, tymotka łąkowa, tomka wonna, rajgras
wyniosły, kupkówka pospolita.
II Przystanek
Stanowisko olchy kosej (Alnus viridis)
Dochodząc do grzbietu, napotykamy tu olchę kosą Alnus viridis - gatunek objęty ścisłą
ochroną i rzadki na tym terenie. Należy on do rodziny brzozowatych Betulaceae i
odznacza się krzewiastym pokrojem. Dorasta do 2 m wysokości, w warunkach optymalnych
przyjmuje formę małego drzewka 3-6 (8) m.
Główny obszar jej występowania stanowią Alpy, Południowe i Wschodnie Karpaty,
Schwarzwald, Las Czeski, rośnie także na Syberii i Północnej Ameryce. W Polsce
występuje w Bieszczadach Zachodnich.
Jest cennym gatunkiem ochronnym w górach, zapobiega na obszarach zagrożonych lawinami
uszkodzeniom gleby i erozji. Jako gatunek pionierski przy zalesianiu wilgotnych gleb
terenów wyższych położeń w Bieszczadach przyczynia się do odwadniania i pełni role
melioracyjną. W Bieszczadach występuje w zespole nisko zaroślowym Pulmonario-Alnetum
viridis.
III Przystanek
Punkt widokowy
Jesteśmy na Ostrym Dziale 726m n.p.m. Występuje tutaj dział wód. Potoki spływające w
dolinę zasilają rzekę Strwiąż należącą do dorzecza Dniestru, jedyną rzekę w Polsce
płynącą do zlewiska Morza Czarnego. Można tu chwileczkę odpocząć i nacieszyć oczy
wspaniałymi widokami na pasmo Gór Słonnych 640 m n.p.m. z północy oraz Połoninę
Caryńską 1297 m n.p.m. i Wetlińską 1255 m n.p.m. na południu. Od północnego wschodu
widać Pasmo Gór Sanocko-Turczańskich na granicy polsko-ukraińskiej. W nocy przy dobrej
pogodzie widać światła Dobromila. Kilkanaście lat temu, 100 metrów dalej, idąc szlakiem
ścieżki stała drewniana 15 metrowa wieża triangulacyjna (wieża geodezyjna). Składała
się z dwóch oddzielnych konstrukcji: pomostu dla obserwatora i stanowiska dla
instrumentu. Dzięki podniesieniu wysoko ponad poziom terenu miejsca obserwacji oraz
sygnału (celu) umożliwiała wykonanie pomiaru punktów położonych w znacznej odległości,
rzędu dziesiątek kilometrów. W chwili obecnej wieże triangulacyjne zastąpiły satelity.
Z pomostu tej wieży widać było Zalew Soliński.
IV Przystanek
Stanowisko buczyny karpackiej
Jesteśmy wewnątrz lasu, dominuje tu buczyna karpacka, która jest dominującym
zbiorowiskiem roślinnym w Parku Krajobrazowym Gór Słonnych. Związana jest ona z
umiarkowanie chłodnym i wilgotnym, suboceaniczno - górskim klimatem niższych i średnich
położeń oraz siedliskiem lasu górskiego. Żyzna buczyna karpacka występuje w dwu formach
wysokościowych reglowej i podgórskiej, obie dzielą się na odmiany wschodnio- i
zachodniokarpacką. W zależności od warunków lokalnosiedliskowych można jeszcze wyróżnić
przynajmniej cztery podzespoły.
Ponadto występują tu m. in: sałatnica leśna, bluszczyk kosmaty, przenęt purpurowy,
goryczka trojeściowa, szczyr trwały, gajowiec żółty, przytulia wonna, zawilec gajowy,
wietlica samicza, narecznica samcza i szerokolistna, starzec Fuchsa i gajowy, jeżyna
gruczołowata, malina właściwa. Jeśli będziemy mieć nieco szczęścia spotkać tu możemy
przepięknie pachnącego, objętego ścisłą ochroną storczyka - podkolana białego.
V Przystanek
Rezerwat "Cisy w Serednicy"
Wojewoda Podkarpacki Rozporządzeniem Nr 4/02 z 8 stycznia 2002 roku (Dz. Urz. Woj.
Podkarp. Nr 2, poz. 6) utworzył na pow. 14,48 ha (oddz. 243Ac) rezerwat "Cisy w
Serednicy". Celem ochrony jest zachowanie ze względów naukowych i dydaktycznych
bogatego, naturalnego stanowiska cisa pospolitego w Bieszczadach. Cis objęty jest
ochrona ścisłą.
Rezerwat "Cisy w Serednicy"
W rezerwacie zinwenta- ryzowano 383 cisy, w tym 6 okazów krzewiastych bądź płożących
się. Najokazalszy cis osiągnął następujące wymiary: pierśnica - 46cm, wysokość - 10m
oznaczony w terenie nr 22. W Europie występuje tylko jeden gatunek cisa - Taxus baccata
L. cis pospolity. Jest to drzewo osiągające 8-12m wysokości, bardzo często
rośnie w formie krzewiastej. W Polsce zaznaczają się dwa zagęszczenia stanowisk - jedno
na Pomorzu, drugie w górach. Ciekawostką historyczną
jest, iż już w 1423 roku król Władysław Jagiełło dekretem królewskim objął cisa
ochroną, z uwagi na masowy eksport tego drewna poza granicę kraju, służył on głównie do
wyrobu broni.
Ponadto w rezerwacie stwierdzono występowanie 205 gatunków roślin naczyniowych, w tym
9 objętych ochroną ścisłą (wroniec widlasty, bluszcz pospolity, gnieźnik leśny, lilia złotogłów, omieg górski, parzydło leśne, podkolan biały, pokrzyk
wilcza-jagoda) i 7 podlegających ochronie częściowej (cis pospolity, pierwiosnek
wyniosły, goryczka trojeściowa, przytulia wonna, paprotka zwyczajna, kopytnik
pospolity, kalina). Występują tu także 3 gatunki grzybów podlegających ochronie
ścisłej: sromotnik bezwstydny, soplówka jodłowa i szyszkowiec łuskowaty.
Festyn "Święto chleba - od ziarenka do bochenka"
Nawiązując do tradycji, domowego wypieku chleba, gospodarz gospodarstwa
agroturystycznego "U Flika" organizuje corocznie w miesiącu sierpniu, jedyną taką
imprezę w województwie podkarpackim, gdzie w sposób tradycyjny, według dawnej
receptury, na liściach chrzanu i kapusty, piecze się chleb w specjalnie zbudowanym do
tego celu piecu, opalanym drewnem.
Dawniej chleb pieczono z grubo zmielonej mąki żytniej lub pszennej mielonej w żarnach,
a do mąki dodawano np. ugotowane i przetarte ziemniaki aby powiększyć objętość pieczywa
i przedłużyć jego świeżość. Na przednówku dodawano otręby, a jak pisał Oskar Kolberg w
biedniejszych domach pieczono tutaj placki owsiane.
Uczestnicy podczas festynu częstowani są właśnie takim chlebem, ze smalcem, masłem,
twarogiem, kwaszonym ogórkiem i maślanką. Całej imprezie towarzyszą występy zespołów
folkowych i nie tylko, z Polski, Słowacji i Ukrainy, stoją stragany bieszczadzkich
rękodzielników, odbywają się konkursy oraz pokazy paralotniarskie.
Więcej: IX Święto Chleba - relacja
Cerkwisko
Szkic cerkwi w Dźwiniaczu Dolnym
Miejsce po nieistniejącej, greckokatolickiej cerkwi filialnej p.w. Św. Paraskewy. Była
ona drewniana, konstrukcji zrębowej, zbudowana w dziewiętnastym wieku (1815 lub 1880
roku) Odnowiono ją w 1908r. We wnętrzu znajdował się ikonostas, namalowany przez P.
Pawlikowskiego ze szkoły lwowskiej. W maju 1946 roku po wysiedleniu mieszkańców wioski
zabytkowa budowla pozostała opuszczona. Wówczas też ukryto dzwony, które wykopano w
1995 roku i dwa lata później umieszczono w dzwonnicy przy cerkwi parafialnej w
Ustrzykach Dolnych. Po 1951 roku budowla została rozebrana.
W roku 2001 grupa studentów Akademii Sztuk Pięknych z Krakowa przebywająca na plenerze
malarskim w Dźwiniaczu Dolnym, narysowała szkic cerkwi - odtworzony z pamięci byłych
mieszkańców Dźwiniacza Dolnego: Rozalii Świec, Katarzyny Śmigielskiej, Wacława
Korbabicza i Jana Smarkuckiego.
Granica PRL i ZSRR
Granica PRL i ZSRR
Miejsce z dwoma słupami granicznymi upamiętniające granicę, kiedy to na mocy
Konferencji Jałtańskiej 4-11 lutego 1945 roku ustanowiono granicę pomiędzy Polską
Rzeczpospolitą Ludową a Związkiem Socjalistycznych Republik Radzieckich. Dnia 12 maja
1946 roku wszystkich mieszkańców wsi Dźwiniacz Dolny w liczbie około 760 osób
wysiedlono. Po wsi Dźwiniacz Dolny, gdzie według spisu z 1939 roku znajdowało się 119
domów, pozostały tylko pola, oraz opuszczona cerkiew. Dopiero 15 lutego 1951 roku na
mocy umowy dwustronnej pomiędzy PRL a ZSRR przeprowadzono wymianę terenów
przygranicznych odzyskując Bieszczady. Dźwiniacz Dolny odbudował się dopiero po 1959
roku.
Fortyfikacje ziemne z XVI wieku
Miejsce po warownym dworze Kmitów, zachowały się po nim tylko wały o wysokości 2m i
resztki fosy z XVI wieku oraz resztki fundamentów. Na miejscu rozpoznano narysy
głównej siedziby i 4 budynków gospodarczych. Obiekt posiadał fortyfikacje ziemne w
kształcie czworoboku oraz z trzech stron fosę. Od strony południowej fosę zastąpił
strumyk, o nazwie Dźwiniacz (przypuszczalnie umocnienia powstały za czasów
Ossolińskich). Całość zajmuje powierzchnię 75 x 140m. Prawdopodobnie nie zachował się
żaden opis fortalicjum.
Pozostałe miejscowości:
Łodyna
Murowana kapliczka przydrożna w Łodynie
foto: P. Szechyński
Łodyna (450 m n.p.m.) - to wieś nad potokiem Łodynką u płn. podnóża Kamiennej
Laworty (769 m). Posiada dwie kwatery wiejskie, nową szkołę, wyciąg narciarski, sklep,
kościół, połączenie PKS z Ustrzykami Dolnymi.Przez miejscowość przebiega
międzynarodowy szlak rowerowy R-61 "Greenwey Karpaty Wschodnie" (z Moraw przez Słowację
na Ukrainę).
We wsi 3 drewniane jednotraktowe domy konstrukcji zrębowej z 3 ćw. XIX wieku.
Dzisiejsza ludność wsi pochodzi w całości z okolic Sokala, skąd wysiedlona została w
1951 r. w ramach tzw. regulacji granic z ZSRR, Akcja HT.
Kapliczka przydrożna. Murowana kaplica wzniesiona na przełomie
XIX-XX wieku, posadowiona na rzucie ośmioboku. Zewnątrz, w narożnikach półkolumny z
główkami aniołów na kapitelach. Dach kopulasty z latarnią, pokryty blachą.
Cerkiew - obecnie kościół rzymskokatolicki. Była drewniana greckokatolicka
cerkiew filialna, p.w. św. Michała Archanioła zbudowana w 1862r. Jest to świątynia
orientowana, trójdzielna, konstrukcji zrębowej, z niewielką wieżą z przedsionkiem,
konstrukcji słupowo-ramowej, poprzedzająca narteks (przednawie). Od strony południowej
przy prezbiterium znajduje się zakrystia.
Dawna cerkiew, obecnie kościół w Łodynie
foto: P. Szechyński
Całość świątyni obita gontem, wieża szalowana
deskami w pionie. Dachy nad każdą częścią konstrukcji kalenicowe. We wnętrzu zabytku
znajduje się strop belkowy nad którym nadwieszono chór muzyczny. Prowadzący z nawy do
prezbiterium otwór został zrobiony w kształcie łuku z wykrojem koszowym. Znajdujący się
nad nawą główną dach zwieńczony jest baniastym hełmem, a na jego końcach - nad babińcem
i prezbiterium - zadaszenie wieńczą małe cebulki.
Łodyna, murowana dzwonnica parawanowa
foto: P. Szechyński
Z dawnego wyposażenia wnętrza, wewnątrz nie pozostało nic - ikony znajdują się w Muzeum
w Łańcucie. Obok cerkwi stoi murowana dzwonnica parawanowa z reliefem św. Antoniego.
Dzwon ufundowano w 1981 roku. Klucze do świątyni posiada Pani Helena Skolarczyk, Łodyna
28.
Chyża bojkowska
Chyża bojkowska - drewniana zagroda jednobudynkowa, półtora - lub dwutraktowa.
Pod jednym dachem mieściły się w niej pomieszczenia mieszkalne, gospodarcze i
inwentarskie. Do budowy używano półbali, a od przełomu XIX i XX wieku również
czworobocznie obciosanych belek jodłowych lub świerkowych. Stosowano konstrukcję
zrębową. Dość powszechnie malowane były ściany zewnętrzne, często tylko części
mieszkalnej. Nieraz zamiast malować, budynek bielono, często tylko szpary między
szwałami, uprzednio wypełnione gliną. Wzdłuż jednej lub więcej ścian biegła tzw.
zahata, czyli kilkudziesięciocentymetrowy korytarz, oddzielający pomieszczenia ścianką
z desek od właściwej ściany. Oprócz funkcji komunikacyjnej zahata spełniała rolę
izolacyjną. Służyła również jako skład drobniejszych przyrządów gospodarskich (zahatę
rozebrano w 2000 roku).
Rozmieszczenie pomieszczeń było praktycznie zawsze jednakowe. Na lewo lub prawo od
dużej sieni znajdowały się pomieszczenia mieszkalne: izba (właściwa chyża), ogrzewane
jednym wielkim piecem (kuchnią) zajmującym do 1 izby (na zapiecku mogły spać trzy
osoby). Do połowy XIX wieku chyże były kurne, później zaczęły się pojawiać półkurne
(dym odprowadzano na strych). Piece z kominami zaczęto budować dopiero po I wojnie
światowej. W pomieszczeniach nie było podłogi, lecz gliniane klepisko. Okna były małe,
a drzwi niskie, by utrudnić odpływ ciepłego powietrza. Na wprost sieni znajdowała się
komora. W bogatszych gospodarstwach z drugiej strony sieni zdarzała się dodatkowa izba.
Zasadniczo była tam jednak od razu stajnia z oborą, a obok niej boisko (klepisko), w
którym stawiano wóz i przechowywano urządzenia rolnicze. Nad boiskiem nie było stropu,
wkładano tamtędy siano na strych.
Kopalnia ropy naftowej
Kopalnia ropy naftowej. Siedziba kopalni Łodyna - Brzegi,
znajdują się tutaj kiwony, kieraty i zbiorniki do magazynowania ropy naftowej, oraz
gazoliniarnia. Już w 1540 r. zanotowano nazwę tutejszej rzeczki jako Lodina alias
Wonyascza Schichla. Ropę pozyskiwano tu od wieków i stosowano m.in. w medycynie
tradycyjnej. W. J. Klimkiewicz podaje, że kopalnia w Łodynie powstała w 1860r.
Właścicielem jej był sir John Richard Eaton. W 1866r. istniało 18 studni, z tego 4
produkcyjne, z których pozyskiwano po 1 i 1/2 garnca surowej ropy dziennie, którą
wywożono do rafinerii w Chyrowie. W latach 1865-1870 w kopalni zanotowano wzrost
wydobycia ropy, istniały tu już 22 szyby. Zatrudniano kierownika, 2 rzemieślników i 8
robotników. Geolog C. M. Paul podaje, że kopalnia funkcjonowała również w latach
siedemdziesiątych XIX wieku, mimo dekoniunktury spowodowanej napływem do Europy taniej
nafty amerykańskiej. W 1880 roku znajdowały się tutaj 4 szyby kopane, które produkowały
rocznie 336q.
W latach osiemdziesiątych XIX w. przeniósł tu swą działalność z Berehów Dolnych Józef
Walter. Wraz z Izydorą Winnicką i adwokatem ze Lwowa założyli własną kopalnię w
Łodynie. Józef Walter wprowadził wiercenia metodą kanadyjską, w której z czasem się
wyspecjalizował. Wymagało to znacznych środków i zapewne z tej przyczyny nawiązano
współpracę z holenderską firmą naftową. W roku 1906 - właścicielem Kopalni Nafty Łodyna
była firma - Nieuve Nederlandsche Maatschappij w Amsterdamie, a w roku 1912
właścicielem był Glazor Stanisław August. W okresie międzywojennym nastąpiła rozbudowa
kopalni przez Firmę Polmin. Eksploatacja trwa do czasów obecnych.
Maćkowa Wola
wieś zlikwidowana w latach 1945-1946 przez władze radzieckie. Miejscową
ludność wywieziono w głąb Związku Radzieckiego. Nie zachowały się żadne dokumenty oraz
ślady po budynkach w terenie. Przez dawną wieś przebiega SZLAK NIEBIESKI wspomniany w
opisie Dźwiniacza Dolnego, który jest wymalowany na jednym z 4 modrzewi okalających
krzyż. Pochodzenie krzyża nieznane.
Leszczowate
Cerkiew w Leszczowatem
Wieś lokowana w 1540r. We wsi w dolince, po lewej stronie drewniana parafialna cerkiew
greckokatolicka p.w. św. Paraskewy zbudowana w 1922r. Jak ludzka pamięć sięga jest to
już trzecia cerkiew greckokatolicka. Jest to świątynia drewniana, na rzucie krzyża
łacińskiego, z prezbiterium zamkniętym trójbocznie i cebulastą kopułą na ośmiobocznym
tamburze, nad transeptem. Pozostały w niej fragmenty ikonostasu z końca XVIIw. Znajdują
się tam dwa ołtarze i tzw. carskie wrota z ikonami ewangelistów oraz wrota diakońskie z
ikonami św. Mikołaja i św. Michała Archanioła. Najstarsza jest XVII wieczna ikona
przedstawiająca Chrystusa na krzyżu z Matką Boską, św. Janem Ewangelistą, św.
Niewiastami i Longinem u stóp. Na ścianach wewnątrz cerkwi znajdują się liczne freski
przedstawiające Chrystusa i świętych. Obok cerkwi znajduje się drewniana szkieletowa
dzwonnica z 1717r. oraz grób właściciela wsi z II poł. XIXw., Edmunda z Krainki
Kraińskiego. Od 1948 roku, cerkiew użytkowana jest jako kościół rzymskokatolicki.
Galeria zdjęć cerkwi w Leszczowatem
Przy drodze głównej, na wprost cerkwi stoi Krzyż Pańszczyźniany (krzyże
pańszczyźniane to jest specjalna grupa krzyży dziękczynnych - ich powstanie wiąże się
ze zniesieniem pańszczyzny. Mówi o tym wyryta na krzyżu data 1848r. Krzyże takie
fundowali uwłaszczeni chłopi, zwykle były one duże i miały bardzo niewprawnie wykonane
inskrypcje - ten jest metalowy i stoi w miejscu starego krzyża drewnianego).
Klucze do
świątyni posiada Pan Stefan Kapustyński, Leszczowate 4.
W Leszczowatem w rodzinie drobnoszlacheckiej, w roku 1556 urodził się
Krzysztof Kraiński, pisarz i teolog reformacyjny. Mieszkał tu również Oskar Kolberg
zbierając materiały do 3 tomowego dzieła "Sanockie - Krośnieńskie", w którym utrwalił
wiele miejsc i miejscowości, zamieścił zbiory pieśni oraz opisy obrzędów i zwyczajów
tutejszej ludności.
Leszczowate to również teren roponośny. Pierwsze próby zbierania ropy naftowej z
wycieków skalnych datują się na 1848 rok. Używano jej do smarowania osi wozów konnych,
leczenia gnojących się ran i niszczenia insektów. Dopiero w 1864 roku przystąpiono do
kopania pierwszych szybów zwanych kopankami. Kopano je ręcznie jak studnie na wodę
tylko o większej średnicy dochodzącej do 2,5m i znacznych głębokości jak na owe czasy,
do około 80 m. Obszar kopalń Wańkowa, Brelików, Kiczery i Leszczowate rozwiercała
francuska Spółka Akcyjna "Małopolska" a pierwszy odwiert wykonano w 1906 roku.
W wiosce znajduje się również dawny park podworski z kilkunastoma pomnikowymi drzewami.
Brelików
Brelików (450-480m) jest wsią położoną w dolinie potoku Wańkówka w otoczeniu stromych
wzniesień widokowych: Kosowa (529-540m) i Leśnianki (569-584m). Wieś powstała dopiero w XVII
w. poprzez wydzielenie części Wańkowej, a pierwsza wzmianka historyczna o istniejącej
wsi pojawia się dopiero w źródłach w 1676r. Nazwa wsi pochodzi prawdopodobnie od
imienia jej zasadźcy - Brylika.
W 1921r. w 68 domach mieszkało 540 osób, z których 220 podało narodowość polską. Według
wyznania 371 stanowili grekokatolicy, 158 rzymscy katolicy a 11 Żydzi. Majątek ziemski
należał nadal do rodziny Hołyńskich, którzy w 1939r. w ostatniej chwili uciekli przed
wkraczającymi Rosjanami za San i uniknęli deportacji na Sybir. Ich majątek
rozkradziono a po wojnie na jego obszarze utworzono PGR.
W 1947r. wyznawców obrządku greckokatolickiego podczas akcji "Wisła" wysiedlono na
"ziemie odzyskane", a do opuszczonych domów rusińskich wprowadzili się nowi osadnicy
polscy. Założono wówczas PGR a na ternie dworskim wzniesiono nową szkołę. Dziś nie
funkcjonuje z powodu małej liczby uczniów. Z dawnej zabudowy zachowały się we wsi tylko
2 zagrody jednobudynkowe i kapliczka (brak opisu) w otoczeniu 4 dębów na wschodnim
krańcu wsi.
Dwór w Brelikowie (oraz założenia dworsko-ogrodowe).
Właścicielami majątku ziemskiego, dworu z XX wieku oraz gruntów naftowych w Ropience,
byli Hołyńscy. Dwór został spalony przez oddział ukraińskiej armii powstańczej UPA w
1946 roku. Majątek na mocy dekretu o reformie rolnej z 1947 roku przeszedł na własność
Skarbu Państwa. Z dawnego XIX wiecznego założenia dworsko-ogrodowego ocalało parę lip
drobnolistnych i szerokolistnych. Wewnętrzny układ komunikacyjny przestrzennego ogrodu,
a także miejsce usytuowania dworu i starego folwarku całkowicie zatarte. Na ich miejscu
powstały nowe budynki inwentarskie, a także nowa sieć dróg i placów.
Wańkowa (ok. 450m n.p.m.)
Wańkowa to wieś nad potokiem Wańkówka otoczona wyniosłymi i lesistymi
wzgórzami Magury (630m), Słonnych Gór (658m) i Kamionki (513m). Posiada leśnictwo,
sklepy spożywcze, szkołę z bazą noclegową i stołówką, połączenia komunikacyjne PKS z
Leskiem, Sanokiem i Ustrzykami Dolnymi.
Wańkowa była wsią, prywatną należała do leskiego klucza dóbr Kmitów. W okresie
staropolskim podobnie jak Lesko przechodziła wraz z dobrami leskimi w posiadanie
kolejnych rodów magnackich: Stadnickich, Ossolińskich i Mniszków. W okresie zaborów
znalazła się w posiadaniu szlachty zasłużonej dla polskiej tradycji niepodległościowej,
m.in. Aleksandra Wiktora i Maksymiliana Zatorskiego. Podczas ofensywy rosyjskiej w roku
1914 węgierski pułk honwedów dokonał masakry miejscowej ludności posądzonej o
sprzyjanie Rosjanom. Po odzyskaniu niepodległości przez Polskę w roku 1921 wieś liczyła
111 domów i 659 mieszkańców (w tym wg. kryterium wyznaniowego 576 greko-katolików, 59
rzymskich katolików i 24 żydów wyznania mojżeszowego). Mieszkańcy wsi uważali się za
Dolinian.
W roku 1985 we wschodniej części wsi ustawiono drewnianą cerkiew przeniesioną
z Ropienki, zbudowana była prawdopodobnie już w 1726r. i przebudowana na przełomie
XIX/XX wieku. Po Przeniesieniu jej do Wańkowej obiekt zrekonstruowano z przeznaczeniem
na kościół rzymskokatolicki. Przed przeniesieniem stała w Ropience opuszczona.
Nie istnieje już w Wańkowej cenna cerkiew drewniana z 1792 r. p.w. św. Męczennicy
Paraskewii. Zbudowana była z drewna modrzewiowego w konstrukcji zrębowej jako świątynia
trójdzielna (bez wieży) przykryta trójkalenicowym dachem z sygnaturką i z krzyżem nad
nawą. Opuszczona po wysiedleniach ludności w 1947 r. zamieniona została na magazyn. Po
kilku latach w 1961 r. rozebrano stojąca przed wejściem do cerkwi dzwonnicę
szkieletową, z przełomu XVIII/XIX w. Samą cerkiew rozebrano w 1963 r. Dziś jej
pozostałością, jest stary cmentarz z resztkami nagrobków kamiennych z przełomu XIX/XX
wieku.
Dziś w budynkach po dawnym PGR mieści się koziarnia Nikosa i Barbary Monolopulos
produkująca znakomite sery.
Serednica (ok. 465-477m n.p.m.)
Serednica to wieś położona u podnóża Ostrego Działu (721m) wzdłuż
potoku Serednica. Od północy otaczają ją malownicze wzgórza (554m) i (583m)
oddzielające wieś od Brelikowa. Przez miejscowość przebiega międzynarodowy szlak
rowerowy R-61 "Greenwey Karpaty Wschodnie" (z Moraw przez Słowację na Ukrainę). Po
wysiedleniach w 1947 roku dawna zabudowa wsi przestała istnieć. W latach 50 na jej
terenie założony został PGR. Dziś po dawnym PGR pozostały zabudowania gospodarcze z
kilkoma bliźniakami dla robotników. Upadły PGR przeszedł w posiadanie prywatne i
funkcjonuje jako pensjonat - Majątek Ziemski Serednica.
Cerkiew pod wezwaniem Opieki Matki Bożej (Pokrow), zbudowano w 1785 roku. Po 1947 roku,
kiedy to wysiedlono mieszkańców Serednicy w ramach akcji "Wisła", cerkiew pozostawała
bez żadnego nadzoru. Na początku lat osiemdziesiątych nie było już w niej ikonostasu
(pozostała tylko zdekompletowana rama). Staraniem wiernych prawosławnych z Rozdziela
koło Gorlic w 1984 roku przy wydatnej pomocy Arcybiskupa Adama, cerkiew została
przeniesiona do Rozdziela i wyremontowana, gdzie służy jako cerkiew prawosławna pod
wezwaniem Narodzenia Najświętszej Marii Panny. Całą operację przeniesienia świątyni,
część wyposażenia oraz dzwon sfinansowali Łemkowie mieszkający w Stanach
Zjednoczonych.
Opracował na podstawie zebranych materiałów Roman Glapiak
zdjęcia: Roman Glapiak, Arkadiusz Komski, Krzysztof Plamowski.